Nu återställer vi de sista ytorn på hål 3, 5 och 7

Hej,

Veckorna går fort med så många ”röda” dagar.

I måndags hade vi en fräs här och fräste upp de ytor som återstår att färdigställa på hål 3, 5, och 7. Lite torrare väder så kan vi så även dessa ytor nu. Idag har vi börjat frakta bort det ris och timmer som legat nedanför klubbhuset och parkeringen. Riset körs ned till rishögen på hål 5 och timret kommer säljas som brännved. Med det borta kommer vi nu att kunna färdigställa vägen från parkering till restaurang mm.

I veckan har bunkrarna kantskurits. Stort tack Lasse, Christer och Rolf för hjälpen (bilden). Under vecka 29 kommer bunkrarna kantskäras ytterligare en gång inför golfveckan. Hör av dig om du vill vara med och hjälpa till.

Eftersom vi haft problem med en av våra pumpar till bevattningsanläggningen har vi inte kunnat bevattna fairwayytorna så mycket som vi önskat och växtligheten har stannat av på vissa ställen. Idag har en liten kompletterande gödning gjorts som gör att vi hoppas få fart på dessa ytor igen.

Som ni kanske märker så fröar vitgröen fortfarande och dessutom ganska mycket. Det är inte bara på greenerna det märks utan på alla ytor. Vi har under de sista tre veckorna vertikalskurit och dressat varje vecka för att förbättra bollrullen och i veckan har vi vertikalskurit inte mindre än fem gånger plus dress. Det är inte speciellt tjockt med gräs utan det är den kraftiga blomningen som ställer till problem och försämrar rullen lite grann. Vi använder oss också av en stråförkortare tillsammans med den gödning vi sprutar ut på greenerna. Den hämmar en hormon i plantan som styr dess sträcktillväxt och gör att gräset helt enkelt inte växer lika mycket på höjden. Tack vare det har vi säkerligen mindre problem med blomning än de golfklubbar som inte gör det.

En orsak till den kraftiga blomningen kan vara de stora temperaturskillnader som varit de senaste veckorna, allt från frost till 25 grader varmt. Förutom de vanliga cyklerna av blomning, maj och augusti, som jag skrev om förra gången så är det också så att gräset fröar mer ju mer stressat det är, det är en ”överlevnadsinstinkt” att släppa frö när läget är pressat.

Ha det gott allihop!

Anders Körberg