Nu tar växtligheten fart

En varm helg att vänta och nu börjar också temperaturen i marken att stiga, i morse var det runt 13 grader cirka 10 cm ner i greenprofilen. Tack vare värmen har också växtligheten tagit fart ordentligt.
Greenerna gödslades med ett långtidsverkande gödsel i måndags och behandlades i onsdags med en andra dos vätmedel vilket gör att bevattningen fördelar sig bättre över och genom hela greenprofilen.
Nu när värmen är på G håller vi regelbunden koll och mäter fuktighetsnivån i greenerna för att enklare kunna lägga på rätt mängd vatten. En frisk profil innehåller 50 % mineral, 25 % luft och 25 % vatten. Vi försöker hålla oss runt 20 % för att försäkra oss om att gräset inte får för mycket vatten och rotdjupet minskar.
Som ni ser på en av bilderna ligger rotdjupet i dag på cirka 6 cm, men man kan också se vilken nytta djupluftningen gör för rotutvecklingen med rötter så långt ner som 11 cm. På sikt ger det ett starkare gräs med bättre förmåga att ta upp både näring och vatten.
Nästa vecka kommer greenerna groomas ett antal gånger för att ta bort ligggräs och jämna ut ytan, det har som sagt växt sig tätare både tack vare värme och gödning.
Mer sand har levererats så fortsatt dressning och luftning av de uppklippta runoff ytorna runt green kommer också genomföras vid uppehållsväder.
Vädret ser i och för sig ut att kunna bli ostadigt och vid regn kommer tees gödslas. Dessutom finns en del fairwayytor och slitageytor som också är i behov av näring.
Välkommen till en trevlig golfhelg!
//Anders Körberg

Västerås Golfklubbs foto.