Sofia Ljungqvist, Västerås GK svensk hickorymästarinna 2017 när tävlingen avgjordes. pressmeddelande på hemmabanan

Helgen 5-6 augusti hölls den 20:e upplagan av Svenska hickorymästerskapet på Västerås golfklubb. Hickorygolf spelas med klubbor tillverkad innan 1935 och deltagarna klär sig ofta i tidstypiska kläder.

Sofia Ljungqvist mottager medalj av VGK:s ordförande Pia Hill

Johan Moberg, Norrköping mottager medalj från Golfhistoriska föreningens ordförande Georg Kittel

Svenska hickorymästerskapet 2017

Tävlingen arrangeras av Sveriges Golfhistoriska Sällskap och värdklubben, i detta fall Västerås GK. Drygt 100 spelare deltog i årets tävling. Merparten av spelarna kom från olika svenska klubbar men även spelare från Storbritannien och Finland hade letat sig till Västerås GK:s välpreparerade bana.

Under lördagen var det strålande solsken vilket lockade många nyfikna medlemmar och åskådare. Tillresta spelare lovordade banan och arrangemanget. Särskilt greenerna – som för dagen var mycket snabba – fick genomgående bra omdömen. Under söndagen var vädret sämre och spelet fick till och med avbrytas på grund av kraftigt regn som gjorde banan tillfälligt ospelbar. Spelet återupptogs dock redan efter 40 minuters avbrott och tävlingen kunde slutföras.

I herrklassen vann Johan Moberg från Norrköping på 141 slag över två varv (ett över par). Tvåa var Viktor Sjöö från Ljunghusen GK. Trea var Västerås GK:s egen pro; Tomas

Ljungqvist. I damklassen segrade Sofia Ljungqvist, professionell golfare från Västerås GK. Två var Frida Rydberg från Uppsala och trea hemmaspelaren Eva Adermark. Seniorklassen för spelare över 65 år vanns av Gunnar Bagge från Göteborgs GK följd av Anthony Hunt från Storbritannien och Västerås GK:s egen spelare Örjan Bergman.

Under söndagen hölls även en tävling med hcp för de som inte klarat kvalet efter första dagens spel; Hickorykannan. Den tävlingen vanns av Niclas Käck, från Landeryds GK utanför Norrköping.

Golfhistoriska sällskapet delade ut ”Atmosfärpriset” till de kvinnliga funktionärerna som hade inlånat tidstypiska dräkter från Vallby friluftsmuseum. Priset går till den som bäst fångar tidsandan i sin utstyrsel.

Nästa år vid samma tid kommer hickorymästerskapen att hållas vid Båstad golfklubb. Prisutdelningen i Västerås avslutades med ett formellt överlämnande av golfhistoriska sällskapets flagga till representanter från Båstad GK.

För ytterligare information och bilder kontakta

Anders Holmer, Klubbchef, Västerås Golfklubb

Mobil: 070-343 15 62, E-post: anders.holmer@vasterasgk.se, Hemsida: www.https://vasterasgk.se/ Facebook: https://www.facebook.com/vasterasgolfklubb1931/

Bilder går att få:

Sofia Ljungqvist, Västerås GK

Här ser vi ett glatt och förväntansfullt gäng ifrån Helsingsborgs GK. Jonas Fack, Stefan Kjell, Gustav Tedvik och Henrik Peyron.

Funktionärer från Västerås GK erhöll atmosfärspriset

Hans Stergel, ordförande i Nämnden för idrott och friluftsliv, Västerås stad ser vi tillsammans med Pia Hill ordförande VGK