Rapport från banchefen

Full fart på alla fronter på klubben just nu. Fantastiskt mycket spel, klartecken för tävlingar från 1 juli och projekt efter projekt som kan bockas av. Bland annat har vi denna vecka haft Tuna Entreprenad på plats för att stensätta och anlägga den nya vägen vid 1:ans tee. Proffsigt! Tack Peter, Robert och Johan.
Från och med idag klipper vi alla nya tees på ordinarie teehöjd, 8 mm och Orange tee är i princip redo att öppnas, det som återstår är att få hålen slopade vilket vi hoppas ska vara klart inom någon vecka. Trolig öppning snart…
Nya gul tee på hål 1 kommer vi avvakta med tills nytt gräs etablerats vid stensättning och asfaltering. Trolig öppning till golfveckan.
Den här veckan har vi också öppnat upp dom nya målgreenerna vid parkeringen. Dom anlades med hålpipor från tee sent i höstas och är nu spelklara på 8 mm klipphöjd för den som vill träna wedgar eller spela de fyra hål som finns bredvid parkeringen.
Vi har den här veckan och nästa några demomaskiner på plats från Toro för att testa och hitta bästa upplägg för framtida skötsel av fairway, approacher och runoffs. Det är ytor som kommer öka i storlek ju mer vi genomför av vår banutvecklingsplan.
På banan växer det så det knakar och dagar som denna är det en njutning att få vara på klubben. Jag vill påstå att banan håller fin klass men tänkte ta tillfället i akt och förklara dom variationer i bollrull som blir under säsongen. Den som spelat sista veckan har säkert märkt att det rullar trögare på greenerna än under maj. Enkelt förklarat så lägger vi tre fasta gödselgivor på greenerna, (tidig vår, försommar och höst) under säsongen för att veta att vi alltid har ett förråd, en bas, av näring. Resten av näringen lägger vi med spruta varje vecka då vi har bästa kontrollen att justera givorna på det sättet och få så små variationer mellan toppar och dalar i näringstillförseln. Vi har i princip tre tillfällen under sommaren då bollrullen påverkas negativt, det är dels de veckor Vitgröen blommar, som kraftigast (ett par veckor på försommaren, alltså nu…, och ett par veckor på sensommaren). Det brukar även bli något sämre rull de första veckorna efter vår fasta försommargiva då gräset får en viss lyxkonsumtion av näring. Den givan lade vi redan den 25 maj men på grund av det ganska kyliga majvädret är det först den senaste veckan marktemperaturen är så hög att vi fått full effekt på näringen. Nu sammanfaller både gödning och blomning vilket gör att vi får räkna med något sämre bollrull någon vecka framåt. Den här veckan har varit fulltecknad med alla projekt och vältningen har fått stå åt sidan men nästa vecka är vi tillbaka till normalt schema med vältning minst varannan dag. Vi fortsätter att skära ur greenerna och dressar varje vecka så länge vi ser att förutsättningarna är de samma som nu. Till helgen sänker vi också klipphöjden till 3,0 mm. Idag, fredag har vi efter vältning en bollrull på 9.
Även fairways har kommit starkt den sista veckan efter att nästan blivit sämre efter gödningen i månadsskiftet april/maj. Nu är alla fairways bra så från och med måndag tas lägesförbättringen bort. Nästa vecka inleds med vertikalskärning o dressning under måndagen. Tisdag kommer fairwaysticket på hål 5 att torvas igen och under onsdag med tidig start är en luftning av greenerna planerad följt av vältning för minsta påverkan på spelet.
En sista önskan är att alla använder den normala vägen mellan green 4 och gul tee på hål 5. Det har varit incidenter där folk varit nära att träffas av bollar från fairway 4 och det vill vi gärna undvika. Just nu sitter det ett
mycket fult men tydligt band som bör få alla att förstå att det inte är en önskvärd väg och om ingen fortsätter gå där kan vi ta bort det anskrämliga bandet.
//Trevlig helg önskar bankillarna genom Anders