Ett levande bevis på att LHR är livsviktigt

Hjärtstopp 2016

En fredag i slutet av augusti 2016 var jag på morgonen på väg till lasarettet för vaccinering.
Jag cyklade längs E18 . Det sista jag minns var att jag fick stanna för en buss i närheten
av stora parkeringen vid lasarettet.

Vad som hände sedan har jag fått berättat för mig.

Den person som hittade mig och utförde LHR samt larmade ambulans har jag inte fått tag i.
Det känns svårt att inte kunna få prata och tacka denne. Tänker ofta på denne.
Ambulansen kom sedan och kopplade på en defibrillator.

Låg medvetslös till söndag kväll i respirator.
När jag vaknade var en av en av de första frågorna jag ställde: Om jag kunde spela Onsdagsmixen!?
– Jag kunde spela golf igen i slutet av oktober efter kontroll av läkare.

Efter någon dag kom jag till vårdavdelningen på hjärtenheten. Kom hem på fredagen, en vecka efter hjärtstoppet.
Var efter någon dag ute och gick 5 km.
Hade innan hjärtstoppet löptränat 2-3 mil/vecka samt varit regelbundet på gym.

En annan sak , den viktigaste, vid LHR. Tiden!
Eftersom jag fick så snabb hjälp av den som utförde LHR så har jag inte fått några skador.

Enligt läkarna är detta den största anledningen till att jag har klarat mig så bra

Till sist: Håll er i trim. Värdefullt efter en olycka då du kommer ”tillbaka” mycket fortare

Jag har själv via Röda Korset gått ca 5 utbildningar på LHR.
Jag uppmanar alla att gå på utbildning. Du kan rädda liv eller bli räddad!

Lars Lindqvist
(som nu mår alldeles utmärkt)

Stort tack till Lars för att han ville dela med sig av denna berättelse!

Varje år rapporteras ca 5 000 fall av plötsligt hjärtstopp utanför sjukhus från ambulanssjukvården i Sverige.

Årligen räddas ca 500 människor till livet efter plötsligt oväntade hjärtstopp utanför sjukhus.

Plötsligt hjärtstopp kan drabba vem som helst. Det kan vara en familjemedlem, en kollega, en medmänniska på gatan eller en nära vän, ung som gammal.

Se till att du är förberedd på det oförberedda! Lär dig hjärt-lungräddning.

Överlevnad
Varje år räddas ca 1 300 personer till livet efter plötsligt oväntat hjärtstopp i Sverige. 500 utanför och 800 på sjukhus.

Så nu medlemmar finns ingen ursäkt anmäl er till denna gratis utbildning på vår fina klubb:

Rätt kunskap och utrustning RÄDDAR liv!