Golfveckan, något att värna om

Västerås Golfklubb 2014-06-05

Jag hade förmånen att få vinna två tävlingar på årets golfvecka och det fick mig att reflektera om vilken golfvecka vi har på Västerås GK. En golfvecka som är något att värna och skryta om.

1981 anordnades den första golfveckan och jag var då junior, prisborden vill jag minnas som gigantiska, bland annat vill jag minnas att en uppsättning bildäck lottades ut.

Kommande år var det köer till klubbhuset den dag anmälningslistorna sattes upp på anslagstavlan. Var man inte på plats de första timmarna kunde man bara hoppas på avhopp för att få vara med och tävla. Anslagstavlan befann sig på den tiden ungefär där Stefan diskar idag, där fanns också en handikap-lista. Alla medlemmars handicap fanns på en lista och viljan att jobba upp sig på den listan var stor bland oss juniorer.

Intresset för golfveckan och tävlande generellt sjönk sedan i och med att det kom fler golfklubbar i Västerås.

Årets golfvecka lockade mer än 1100 starter, det är unikt i golfsverige och säkert i hela golfvärlden. Alla partävlingar var fullbokade i god tid. Singeltävlingarna är inte lika populära, varför? Är det inte ganska unikt att man träffar en människa för första gången på ettans tee, fyra timmar senare känner man personen ganska bra och man har troligen fått en ny golfvän. En stor umgängeskrets är ett nätverk som man kan dra nytta av hela livet så passa på att spela alla typer av tävlingar.

Jag vill påstå att det partaj och den prisutdelning vi har på fredagskvällen inte går att finna någon annanstans i golfsammanhang. Passa på att berätta för era vänner som inte är medlemmar i vår gemenskap om vår golfvecka. Jag brukar lite skämtsamt kalla VGK för Royal VGK, det är mitt sätt att för andra icke medlemmar visa hur mycket jag gillar vår klubb.

Nästa år fyller golfveckan 34 år, låt oss göra det till en ännu större succé.

Men redan den 23-24 augusti spelas årets klubbmästerskap, du vet väl att det finns klasser för att kön och åldrar? Varför inte passa på att ställa upp och försöka slå den där gubben eller gumman som du tycker är lite bättre än du själv. Sätt upp ett mål som du behåller för dig själv. Nästa år kan du ha som mål att slå årets resultat med tre slag.

Låt Royal Västerås GK höras i golfsverige

Martin Strand