Vad gör vi på golfklubben på vintern!!!

En fråga som ofta dyker upp är vad vi gör på vintern. Banan är stängd och gräset växer inte så vad kan det finnas att göra ?
Vi har många arbetsuppgifter på en golfklubb som vi gör under vintertid för att underhålla och förbättra verksamheten.
På banan har vi sen vi stängde i Oktober installerat all bevattning till orange tee som vi byggde i höstas. Det var ett arbete som krävde att vi inte hade golfspelare ute på banan vilket hade resulterat i att vi hade varit i skottlinjen nästan hela tiden.
Som de flesta känner till täcker vi greenerna med vinterdukar för att klara vintern bättre från isskador. Det är en hel del arbete med att få dukarna på plats inför vintern med allt material som vi håller fast dukarna med och även beroende på väder kan vi behöva plocka bort allt eller blåsa in luft under för att få bort koldioxid.
Ett projekt som pågår egentligen hela hösten och vintern är röjning av ettårssly runtom hela banan för att hålla skogarna ”rena” och därmed mer estetiskt tilltalande, även fast ingen borde hamna där ?!
Alla våra maskiner får under vintern en välbehövlig genomgång och alla klippenheter slipas och vissa delar byts ut p.g.a slitage.
   Uppe i klubbhuset jobbas det också för fullt med olika saker. Just nu håller vi på med bokslutet, administrerar med medlemmar och planerar in olika event i starttidsschemat så som tävlingar och klipptåg.
Det är även under vinterperioden som den största delen av arbetet med att teckna avtal med sponsorer sker. Det ser bra ut på den fronten
Semester är också en stor syssla under vintern, välbehövligt för alla människor och så också för oss. De flesta arbetstagare i Sverige spenderar sina veckor i Juli månad. Det krockar lite i vår bransch vilket innebär att merparten av vår semester har vi faktiskt på vintern. Kan vara något att tänka på när ni ser oss ute på banan hela sommaren
Alla ytor på banan ser väldigt bra ut tack vare den milda vintern och vi hoppas att det håller i sig ett tag till
Ifall någon har funderingar, tveka inte att höra av er .
Mvh Joacim
Ass. banchef