Banan stängd även imorgon torsdag 19/8.

Efter att ha meddelat alla som hade en bokad tid inför imorgon kom det snabbt in kommentarer som ifrågasätter detta beslut med att bland annat grannklubbarna kommer att ha öppet. Vad andra klubbar gör är upp till dom och beror också på lokala markförhållanden. Det har återigen kommit stora regnmängder, sen i lördags ca 55 mm och sista dygnet 44 mm.
Angående bevattning så har inte bevattningen varit igång de sista 4 veckorna och under juli månads temperaturer lades mängder av timmar på handvattning för att minimera risken för övervattning. I efterhand fortfarande för lite då många av de stressrelaterade sjukdomar som vi nu har att brottas med börjat på de ställen som varit svagast så som bland annat torrfläckar.
Dagarna då det regnar löser sig själv angående speltyck. Dagen efter är det som regel nästa lika blött och riskerna för skador således lika stor eller större då tiderna åter är bokade.
Vi har efter en sommar med mycket växlande väder, med riktigt höga temperaturer i juli och rikliga regnmängder från golfveckan och framåt sett tydliga stesstendenser på framförallt greengräset och kommer att behöva ta ett steg tillbaka med allt vad det innebär i skötsel, (ökad gödning, höjd klipphöjd för att minska stressen på gräset) vilket kommer påverka bollrull på greenerna, men nödvändigt för att vi ska ha en välmående planta inför invintring och framförallt när nästa säsong ska inledas.
Ingen klippning av fairway och approachytor kommer kunna ske denna vecka och att då släppa på spel för tidigt och ytterligare försämra gräskvaliten på alla kortklippta ytor är direkt oansvarigt och borde inte vara ett beslut som ifrågasätts med tanke på att vi vill ha en välmående bana att spela även de sista månaderna denna säsong.
All personal gör verkligen sitt yttersta och ger mer än 110% för att leverera en bana i toppskick. De förtjänar att vi litar på deras kompetens och erfarenhet i dessa situationer.
Nu håller vi tummarna för bättre väder framåt så att vi har en fin höst med massor av golf att se fram emot!
// Josefin (klubbchef) & Anders (banchef)