Om Västerås Golfklubb
Västerås Golfklubb är Sveriges 16:e äldsta golfklubb och bildades 1931. År 1934 blev klubben medlem i Svenska Golfförbundet och idag är vi cirka 1 300 medlemmar. Barn-, Ungdoms- och elitverksamheten utgör en viktig del av verksamheten.
Idag är Västerås Golfklubb en välskött 18-hålsanläggning med en restaurang som serverar mat och dryck med högsta kvalitet, en välfylld golfshop och fina omklädningsrum där du kan njuta av den varma bastun efter din golfrunda! Vi har även ett konferensrum som vi hyr ut till företag och privatpersoner. Banan är en typisk park- och skogsbana med vissa höjdskillnader.

Emil Madsen, Golf Professionell och PGA-utbildad tränare är anställd som tränare/idrottsansvarig för Barn-, Ungdoms- och elitverksamheten. Vi har också ett flertal utbildade ungdomar och föräldrar som ledare vilka är viktiga för verksamheten.
Om du vill spela golf, utvecklas och ha roligt tillsammans med oss i en trevlig miljö önskar vi dig varmt välkommen till Västerås GK!

Värdegrund
Västerås GK-modellen står för att alla spelare skall uppträda föredömligt mot varandra, personal, funktionärer, ledare och föräldrar. Både på Västerås GK och i samband med träning och tävling på andra klubbar. Västerås GK:s spelare skall ha förmågan att stötta sina lagkompisar både i lag- och individuella tävlingar oavsett sitt eget resultat och alltid visa god sportslig karaktär både på och utanför golfbanan. Västerås GK:s spelare skall vara stolta över sin klubb och bidra till en positiv och härlig klubbmiljö att vistas, träna och tävla i! Golf är till största del en individuell idrott men vi på Västerås GK vill verkligen förmedla en lagkänsla.

Familjär klubbkänsla
Vi vill bidra till att alla känner sig hemma och välkomna på klubben! Alla är viktiga och är värda lika mycket uppmärksamhet. Alla är unika, vilket innebär att alla är olika. Detta är något vi accepterar, finner spännande och gläds över.
Vi skapar en familjär klubbkänsla genom att samla alla innan och efter träningen.  Vi sammanfattar tillsammans vad vi har gjort och vad barnen/ungdomarna tyckt varit bra. Elitspelarna närvarar på flera träningar och spelpass i alla grupper för att skapa mer gemenskap och tillhörighet.

Gemenskap
Vi vill bidra med gemenskap som i sin tur skapar en känsla av trygghet! Den som känner trygghet har stora möjligheter att utvecklas som golfare men också som människa. Trygghet ger mod och nyfikenhet att våga prova nya idéer och metoder. Trygghet innebär att alla på klubben känner att de är respekterade och uppskattade oavsett hur många slag de behöver för att spela 18 hål. Vi ser golfen som en utmärkt väg för barn och ungdomar att växa upp till att bli en ansvarstagande medmänniska.
Vi skapar gemenskap och trygghet genom att ha samma upplägg på träningarna och träna barnen och ungdomarna i mindre grupper.

Glädje
Glädje är grunden i klubbens barn-, ungdoms- och elitverksamhet! Glädjen kommer från att få vara tillsammans och utvecklas inom och genom golfen. Vi spelar, tränar och tävlar golf för att vi själva har valt det och för att vi tycker att det är roligt. Vi finner glädje över att kunna göra detta tillsammans. Vi bidrar till glädje bland annat genom att kombinera lek, övningar och tävlingar där vi premierar framsteg framför prestation.

Engagemang
Engagemang är att lyssna, uppmuntra och se alla! Vi poängterar för barnen och ungdomarna att vi kommer tävla som ett lag och genomföra övningar på träningarna som främjar laget framför den enskildes prestation. Föräldrar alternativt barnet/ungdomen informerar i tid om man kan delta på träningen så det blir lättare för ledarna att planera. Vi bidrar till engagemang genom att ta oss tid till att diskutera i grupperna och ge oss tid att se och utveckla barnen i sin egen takt. Vi arbetar även med att involvera så många som möjligt i verksamheten för att öka engagemanget.

Utveckling
Vi bidrar till en positivt utveckling genom att vi ser alla och skapar en tränings & tävlingsmiljö där alla ska få möjlighet att utvecklas i sitt eget tempo. Vi är väl medvetna om att alla är olika och tar därmed stor hänsyn till det i vår verksamhet.