Klubbchefens nyårskrönika

År 2020 kommer vi alla med stor sannolikhet att minnas under lång tid framöver. Vi alla har gjort stora anpassningar till en ny verklighet och annorlunda vardag. Corona har ställt stora krav på oss att kunna hantera snabba förändringar, men framför allt tvingat oss till att vara kreativa och nytänkande med t ex digitala prisutdelningar och årsmöten. Att vara ute är det nya inne blev helt klart den nya trenden för 2020 och utomhusaktiviteter som bland annat golfen har varit en stor del av mångas vardag.

I mars månad stängde många länder i Europa ner och i många länder stängdes golfbanorna tidigt. Vi hade ännu inte öppna för säsongen och tankarna och funderingarna var många. Personal och styrelse jobbade fram tre olika Corona-budgetar utifrån olika tänkbara situationer. Men med stor glädje öppnade vi banan den 6 april och därefter har det varit minst sagt fullt ös på VGK fram till och med den 22 oktober. Aldrig har vi haft så mycket golfspela som i år. 36.000 ronder mot förra årets 20.500! Den medlem som i år haft flest bokade tider för spel har 131 stycken och jag vet att många av er har spelat mer än någonsin.

Beläggningen i Sverige har ökat med 33% från 2019 till 2020.

Beläggningen i Västmanland har ökat med 57% från 2019 till 2020

Beläggningen på Västerås GK har ökat med 77% från 2019 till 2020.

En beläggning man aldrig kunnat föreställa sig där det vissa dagar varit fullbokat redan från kl.6 på morgonen. En beläggning som gjorde att vi golfspelare fick ändra bokningsbeteendet och boka med lite längre framförhållning än tidigare för att få en tid. Det här är självklart något jag tillsammans med styrelsen hela tiden tittar på för att eventuellt kunna justera bokningsreglerna och göra det så bra som möjligt för Er alla.

Jag tror att alla vi golfare under året känt oss lyckligt lottade som haft en aktivitet i en fin miljö att kunna utöva med ett ganska naturligt avstånd till sällskapet. Golfbanan har varit en plats att kunna träffa sina vänner, familj och kollegor på. I många fall har vi även kunnat erbjuda en plats och miljö för affärsutbyten. Resandet i år har varit begränsat men vi har haft äran att få visa upp vår fina bana för många gäster under året och klubben har med det fått ett nytt greenfeerekord på 1 721 000 kr.

Från 1 juli kunde vi åter börja arrangera tävlingar med tydliga restriktioner som ramar. En av årets höjdpunkter är givetvis Golfveckan där nästa 1400 spelare anmält sig från totalt 43 olika klubbar. Tävlingskommittén genomförde veckan på ett fantastiskt sätt genom att minska riskerna för smittspridning genom nya varianter av scoreinlämning och de digitala prisutdelningarna som uppskattades av många. Alla våra kommittéer har gjort ett fint arbete under året och visat på stor kreativitet och inte bara ställt in utan i många fall även ställt om för att ändå kunna skapa och leverera aktiviteter.

LETAS kunde vi i och med pandemi tyvärr inte genomföra, men vi står redo och laddade för att göra det 2021. Och hur just 2021 blir vet vi inte, men vi hoppas såklart att det nya vaccinet ska göra att vi går mot en ljusare framtid. Golfen hoppas vi givetvis ska fortsätta vara en aktivitet som många vill utöva och vi på Västerås Golfklubb står redo att leverera ännu en härlig golfsäsong om ca. 3 månader. För visst hoppas vi på en tidig öppning lagom till påsk?

Som avslutning vill jag rikta ett stort tack till min grymma organisation. Tack för fantastiskt arbete och samarbete under året. Vi har tillsammans jobbat stenhårt och visat på stora flexibilitet, kreativitet och vilja. Anders Holmer har tillsammans med marknadskommittén levererat ett rekordår och passerat 2 miljonersgränsen för första gången. Stort tack till alla partners som är med och gör utvecklingen av Västerås GK möjlig. Anders Körberg med personal på banan har levererat det bästa skicket någonsin på Västerås Golfklubb. Med ökad beläggning ökar även riskerna i banarbetarnas arbetsmiljö och det är ett medskick jag gärna vill göra till alla era golfare. Under året har vi tyvärr skickat in flertalet incidentrapporter där ett av fallen slutade med 1 års avstängning för en spelare. Det är viktigt att vi hjälps åt att hålla säkerheten högt prioriterad, så därför ber jag er att invänta signal från banpersonal (ögonkontakt med uppsträckt arm) innan ni slår, samt hjälper varandra att kolla vart slagen går och hellre ropa Fore en gång för mycket än en gång för lite.

Stort tack till Tomas, Marie, Kim och Peter med personal för att ni med stort engagemang och glädje levererat fantastisk service under året!

Tack också till styrelsen för ett fint samarbete och det arbete vi gemensamt gör för att utveckla golfen på Västerås GK för framtiden.

Sist men inte minst, tack till alla medlemmar som hjälpt till att sprida glädje och gemenskap på klubben under året som varit. Vi har många medlemmar som hjälpt till ideellt i olika former. Vi på klubben är väldigt glada och tacksamma för det!

Jag älskar mitt jobb som klubbchef där jag ställs inför utmaningar men även stora möjligheter att tillsammans med er få jobba med utveckling av golfen för framtiden. Jag känner stor glädje att få tillbringa alla mina arbetsdagar i gemenskap med er i den härliga miljön på Västerås GK.

Nu är vi många i personalen som passar på att ha lite välbehövlig och efterlängtad ledighet. Kansliet har åter öppet 18 januari.

Var rädda om er!

Gott Nytt År!