Årets tävlingar

20150922_123727

Redan nu ser vi fram emot städdagen (16 april) och den efterföljande städgolfen som är starten på årets tävlingssäsong.  Liksom tidigare år är det Bankommittén som arrangerar årets städgolf.

En del förändringar, vi ser dem gärna som förbättringar kommer in i år.

Det totala tävlingsprogrammet kommer att presenteras inom kort på både via nyhetsbrev,  hemsida och Facebook men vi vill gärna berätta om årets nyheter.

Anmälan, anmälningstiden till tävlingar som spelas på helgerna går ut kl 12.00 på onsdagen samma vecka, nytt för i år är att kansliet tar emot anmälningar och svarar på frågor angående tävlingar.

Race to Almerimar, succén från förra året fortsätter även i år. Den innebär att vid varje prisutdelning efter avslutad tävling lottas en lott ut till de som är närvarande vid prisutdelningen. Varje lottinnehavare vid säsongens slut har då chansen att vinna en veckas vistelse på Almerimar med boende och golf betald. Man har även chans att vinna en resa om man lyckas göra en Hole In One under tävling. Det är Trivselgolf som sponsrar denna härliga aktivitet.

2-generationer är tillbaka i ny tappning, i denna tappning ställs inget krav på släktskap, kravet är att det skiljer 20 år mellan spelpartnerna. Passa på att hitta en passande partner under våren. Spelformen kommer att bli greensome.

2-dagars tillsammans med Frösåker. Ett nytt samarbete med Frösåkers GKs tävlingskommitté har öppnat för en tvådagars partävling. Den kommer att äga rum den 11-12 juni och vi återkommer med spelform och övriga bestämmelser.

Golfveckan utökas med en dag. Som alla vet har vi en av Sveriges äldsta och största golfveckor. Vi har år efter år fulla startfält de flesta dagar under veckan. Även här kommer vi att justera lite för att möta medlemmarnas önskemål. Tisdagens singeltävling görs om till en greensome. Vi inför också en fyrmannascramble på lördagen där de som inte fått plats i fredagens tävling har förtur och en garanterad plats. Liksom tidigare år serverar Stefan med personal suverän mat på kvällarna.

Mästarmötet. Mästarmötet, tävlingen mellan årets alla vinnare återkommer även den i ny tappning. Alla spelare som har vunnit någon klubbtävling under året kommer att få en inbjudan till mästarmötet. Tävlingen spelas som poängbogey i åtta hål där de 11 bästa går vidare till en sk shootout de tio sista hålen för att kora en vinnare. En shootout går till på så sätt att på varje hål åker den spelare som har sämst nettoresultat på hålet ut och resterande spelare spelar vidare tills att det återstår två spelare inför hål 18.

Nya praktiska detaljer

Nytt för i år är även att anmälningsförfarandet i Min Golf är förändrat. Det gäller spel från annan tee än vad som är standard. Herrar 75+ som önskar att spela från röd tee samt damer i hcp-grupp 1 (- 4,4) som önskar att spela från gul tee måste klicka i rutan som avser annan tee än standard. Observera att detta är det som gäller på VGK och att andra klubbar kan ha andra regler för vad denna ruta innebär.

Många av våra medlemmar har erbjudits justeringar av sin hcp. De som är berörda av det har fått ett mail om detta och uppmanats att tacka ja eller nej till justeringen. Justeringen beror på vad man har registrerat för ronder i GIT under säsongen. För att underlätta för klubben uppmanar vi alla att registrera alla sina ronder för att få ett rättvisande hcp.

Nästa information från tävlingskommittén kommer att innehålla nya lokala regler, tävlingsbestämmelser samt ordningsregler.

Väl mött på vår fina anläggning

Tävlingskommittén