Ny internationell golftävling i Sverige!

Från vänster Magdalena SJöholm, projektledare VGK, Cina Koskinen, Pressansvarig och Fredrik Göterfelt från huvudsponsorn Smartprovider

Anna Nordqvist fanns med från en inspelad hälsning -“Det är en stor ära att få vara värdinna och sätta mitt namn på en ny damtävling i Sverige. Det är fantastiskt kul att Västerås GK tagit initiativ tillsammans med sponsorer och Svenska Golfförbundet att stödja damgolfen och skapa möjligheter för duktiga tjejer att spela en proffstävling i Sverige.

Anna Nordqvist Västerås Open
är namnet på en ny damtävling i Sverige
som kommer arrangeras av Västerås Golfklubb,
första gången i augusti 2018.

Västerås GK är en anrik klubb som producerat många professionella golfare som idag framgångsrikt tävlar på de utländska tourerna.

Nu siktar VGK mot framtiden och etablerar en tävling för dameliten, inte bara i Sverige utan för övriga världen. Tävlingen, Anna Nordqvist Västerås Open by Smartprovider” har kommit till tack vare ett stort engagemang hos våra partners och klubbmedlemmar, tillsammans med ett bra stöd från Svenska Golfförbundet. Tävlingen kommer att arrangeras 2018, 2019 och 2020.

Vi är oerhört stolta över att presentera Anna Nordqvist som värdinna för vår tävling, och med sitt engagemang vill hon inspirera till damgolfens utveckling. Tillsammans med Anna bjuder även VGK:s två främsta damgolfare, Sofia Ljungqvist och Annelie Sjöholm, in till denna prestigefyllda LETAS-tävling* med en prissumma på 35000 Euro. * LETAS är en undertour till Europatouren för svenska dameliten och professionella europatourspelare.

Svenska Golfförbundet satsar på ett långsiktigt jämställdhetsarbete med visionen ”Världens bästa golf för alla”. VGK delar förbundets vision och denna damtävling är ett led i VGK:s arbete med att uppmuntra damer i Västmanland att spela golf.

Extra glädjande är att svensk damgolf på juniorsidan är framgångsrikare än någonsin och deras framgångar saknar motstycke i svensk golfhistoria. Att satsa på en damtävling och bidra till att den positiva utvecklingen för svensk damgolf fortsätter har därför blivit ett självklart val för oss på VGK.

Vi är oerhört stolta och glada över att kunna presentera tävlingen:
Anna Nordqvist Västerås Open” och kanske får vi alla möjlighet att ännu en gång uppleva en ny världsstjärna tändas inom svensk damgolf.

För ytterligare information kontakta:
Magdalena Sjöholm, Projektledare, 073 – 7701825, magdalena.sjoholm@vasterasgk.se
Cina Koskinen, Pressansvarig, 070-558 90 65, cina.koskinen@vasterasgk.se
Hemsida: https://vasterasgk.se/letas/