TÄVLINGSBESTÄMMELSER

Svenska Hickorymästerskapet (SHM) är öppet för svenska och utländska spelare med officiell handicap. Medlemskap i Svenska Golfhistoriska Sällskapet (SGS) eller dess motsvarighet utomlands är dock ett krav. Spel är endast tillåtet med träskaftade och lädergreppade golfklubbor med klubbhuvud från 1935 eller tidigare, i ursprungligt eller renoverat skick. Deltagarna uppmuntras bära tidsriktig klädsel.

Tävlingarna spelas enligt gällande Regler för Golfspel. Dock får inga moderna avståndsmätare användas oavsett vad som sägs i värdklubbens lokala regler.

Herrar, damer spelar 36 hål och seniors 65+ spelar 18 hål. Max 130 deltagare i SHM totalt. Preliminärt max 90 herrar, 15 damer och 25 seniors. Prel. 50 bästa herrarna (+ delat resultat) och de 6-9 bästa damerna går vidare till söndagens rond. Vid ev. överanmälan stryks de med högst handicap.

Max 50 deltagare i Svenska Hickorykannan. Anmälan till denna kan även göras i klubbens reception senast den 5 augusti kl. 18.00. Vid ev. överanmälan stryks de sist anmälda.